واردات خودرو آزاد می‌شود؟ اقتصاد کلان ، پایگاه خبری اقتصاد کلان

  امروز شمسی

  تماس با ما  تماس با ما   طلا و ارز  طلا و ارز   معدن  معدن   صنعت   صنعت    بیمه  بیمه   بانک  بانک   بورس  بورس   اقتصاد اجتماعی  اقتصاد اجتماعی   اقتصاد سیاسی  اقتصاد سیاسی   اقتصاد بین الملل  اقتصاد بین الملل   اقتصاد کلان  اقتصاد کلان   صفحه اصلی  صفحه اصلی  

  خبرهای برگزيده
قیمت موبایل تا ۱۵ درصد کاهش یافت
شاخص بورس 30 هزار واحد دیگر عقب نشست!
منتظر خاموشی در روزهای آینده باشیم؟
چه بر سر بورس آمده است؟
گام بلند پتروشیمی نوری برای صیانت از محیط زیست / افزایش چشمگیر سود نوری با اجرای ‏طرح بازیابی گازهای ترش فلر و تولید کود سولفات آمونیوم
پرونده ادغام بانک‌های نظامی بسته شد
اعتماد سازی برای عموم مردم یک حرکت ملی به شمار می رود
ارزیابی مستمر و پشتیبانی دائمی خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی
واردات خودرو آزاد می‌شود؟
درآمدهای نفتی محقق می شود؟
چرا بانک های نظامی در سپه ادغام شدند؟
یک شرکت پتروشیمی در راه عرضه اولیه
تکمیل مسکن مهر تا قبل از پایان دولت
افزایش قیمت لبنیات متاثر از تحریم ها و نوسانات نرخ ارز است

  آخرين اخبار
پخش زنده هیئت‌ها در روبیکا دیشب 2.8 میلیون بار تماشا شد
اتصال 154 روستای آذربایجان غربی به اینترنت پرسرعت همراه اول
استقبال از پخش زنده هیئت‌ها در روبیکا با ١٧٠٠٠٠٠ تماشا
درخشش هلدینگ خلیج فارس در همایش مسئولیت اجتماعی وزارت نفت
تبدیل شهر زیر زمینی پایتخت به شهری هوشمند
حمایت شهرداری از ساخت بزرگترین بیمارستان غرب تهران
اجرای سوگواره فاطمی در محلات منطقه۲
آمار جهانی کودکان کار
نهمین شماره مجله چند رسانه‌ای «وقایع شمیران» منتشر شد
بازدید سازمان های متولی در مدیریت بحران از متروی تهران
  پربيننده ترين اخبار
منتظر خاموشی در روزهای آینده باشیم؟
شاخص بورس 30 هزار واحد دیگر عقب نشست!
موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح موضعی محله نفرآباد بر اساس الگوی مسکن ایرانی–اسلامی
چه بر سر بورس آمده است؟
قیمت موبایل تا ۱۵ درصد کاهش یافت
حضور راهکارهای سازمانی ایرانسل در نمایشگاه تراکنش ایران
کمک 10 میلیاردی بیمه سرمد برای خرید تبلت‌های دانش‌آموزی
اولویت های بانک گردشگری در دهه آینده
جهاد دانشگاهی به جمع مشتریان بزرگ بیمه سرمد پیوست
افتتاح ساختمان جدید شعبه سرمد در اردبیل/ تشکر فرماندار از سرمدی‌ها
توزیع بسته های معیشی بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

واردات خودرو آزاد می‌شود؟

اقتصاد کلان: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره شایعات و گمانه زنی‌هایی که از احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ به وجود آمده، توضیح داد.

  

محمدرضا نجفی منش، اظهار کرد: اصلی‌ترین علت تصمیم دولت برای توقف واردات خودرو و اعمال ممنوعیت در ثبت سفارش، مشکلات ارزی کشور و محدودیت‌هایی بود که تحریم‌ها در مسیر اقتصاد ایران به وجود آوردند. از این رو به نظر می‌رسد اگر بنا باشد تغییری در این فرایند رخ دهد، باید ابتدا شرایط در رابطه با تحریم‌ها و موضوعات ارزی وابسته به آن، تغییر کند.
وی با بیان اینکه امروز بانک مرکزی در مدیریت نیازهای ارزی کشور با مشکلات جدی مواجه است، گفت: وقتی بانک مرکزی در تامین ارز لازم برای مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی، با مشکل مواجه است، نمی‌توان انتظار داشت که ناگهان واردات گسترده خودروهای خارجی در دستور کار قرار گیرد. زیرا از سویی این بانک با واردات بدون مشخص بودن منشا ارز مخالف است و از سویی دیگر اگر بنا باش این ارز را خود تامین کند نیز به دلیل محدودیت‌ها، شانس چندانی در این زمینه نخواهد داشت.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه وقتی شانس تولید وجود دارد، نمی‌توان به واردات فکر کرد، افزود: امروز بحث تامین مواد اولیه در بسیاری از حوزه‌های تولیدی محل بحث و چالش است اما حتی فقط در حوزه خودرو، وقتی ما می‌توانیم ارزی را برای تامین مواد اولیه ساخت خودرو یا قطعات خودرو اختصاص دهیم، آیا این منطقی است که این ارز صرف واردات یک محصول کاملا خارجی شود؟
نجفی منش ادامه داد: ما باید اولویت خودرو در صورتی که تحریم‌ها کنار رفتند یا کمرنگ شدند را بر مشارکت در تولید و جذب سرمایه گذار تعریف کنیم. همانطور که در سال‌های قبل، خودروسازان خارجی به ایران آمدند و به شکل مشارکتی محصولاتی را تولید کردند، امروز نیز باید اولویت ما چنین چیزی باشد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فعلا خبر قطعی از کنار رفتن تحریم‌ها وجود ندارد، نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات خودرو به وجود آید و تنها زمانی که بخشی از محدودیت‌های ارزی کشور، حل شوند، گزینه‌هایی مانند واردات خودرو بار دیگر مطرح خواهند شد. با این وجود در نظر گرفتن سناریوهای مختلف و آماده بودن در افزایش تولید و مشارکت با طرف‌های خارجی گزینه‌هایی است که صنعت خودرو ایران باید خود را آماده بررسی آنها کند.
در جریان تحویل لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس، دولت یک درآمد حدودا دو هزار میلیارد تومانی را از محل واردات خودرو پیش بینی کرده بود که همین موضوع باعث ایجاد این تلقی شد که شاید قرار است ممنوعیت واردات این محصول برداشته شود.
در روزهای بعد سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که این درآمد در رابطه با خودروهایی است که از مدت‌ها قبل در گمرک مانده‌اند و احتمال ترخیص آن ها در سال آینده وجود دارد و این موضوع ارتباطی با واردات خودرو ندارد.
از ۹۷ و همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا، دولت به منظور مدیریت هزینه‌های ارزی کشور، فهرستی طولانی از کالاهایی که واردات آنها ممنوع است را اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین محصولات قرار گرفته در این فهرست خودرو بود.
بر اساس آخرین آمار گمرک، از زمان ممنوع شدن ثبت سفارش جدید تا امروز، هنوز تکلیف حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو باقی مانده گمرکات کشور، روشن نشده است.
 شماره خبر : 14505      انتشار : 18/9/1399        آرشيو صنعت         آرشيو همه اخبار


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

اقتصاد کلان

استفاده و انتشار مطالب اين سايت با نیت بالا بردن فرهنگ و دانش بشری آزاد میباشد

برنامه نويسی : اصفهان هاست